Foreldremøter.

Hensikten med foreldremøtene er å styrke samhold og samarbeid om elevenes læringsmiljø og sosiale fellesskap, og om klassens faglige og sosiale prosesser. Sammen skal lærere og foresatte bygge opp en tillitskultur der de utveksler informasjon om aktuelle saker, avklarer ansvarsforhold og arbeider frem en klar forståelse av hverandres roller, og hvordan de kan støtte opp elevenes læring og utvikling.

Det skal avholdes minst tre foreldremøter pr. år, i tillegg til ett fjerde som forsøksvis er felles for trinnet.

Møtene bør planlegges og evalueres i samarbeid med foresatte, klassekontaktene eller andre foresatte som er valgt til å gjøre dette.

Vi bestreber oss på å være to lærere til stede på foreldremøtene.

Klassens lærere skal informere om:

• Klassetrinnets egenart og elevenes utvikling generelt

• Annet bakgrunnsstoff om steinerpedagogikk

• Lærestoff og læringsmål

• Læringsprosesser og -metoder

• Det som omhandler klassens sosiale utvikling, samarbeid og arbeidsforhold er sentrale temaer i foreldremøter. Informasjon om og utvikling av rammene rundt elevenes læringsmiljø er kontinuerlige prosesser som må behandles med saklighet og profesjonalitet, for eksempel klasseregler, rutiner og bevisstgjøring av andre tiltak som kan styrke og utvikle fellesskapet.

Saker som gjelder enkeltelever kan bare unntaksvis tas opp i foreldremøtene, og da meget godt planlagt slik at taushetsplikten ivaretas. Som regel hører informasjon om enkeltelever hjemme i elevsamtaler og konferansetimer.

Utveksling av aktuell informasjon er en naturlig og viktig del av foreldremøtet; så som referater fra foreldreforeningen, fra arbeidsgrupper og fra skolens administrasjon og ledelse.

Valg av representanter til grupper og utvalg og annet arbeid som styrker foresattes mulighet til å delta i skolens videreutvikling, skjer ofte enklest og best i foreldremøtene.