Inntak ved Steinerskolen i Asker

Steinerskolen i Asker er et pedagogisk alternativ til den offentlige skolen. Skolen er åpen for alle som ønsker dette alternativet for sine barn.

Inntaksprosedyre

Det er inntak én gang pr. år. Frist for å melde sin interesse for skoleplass er 1. april.

Etter henvendelse om skoleplass tar vi kontakt for å avtale en samtale. Dersom søknad anbefales, sender skolen digitalt søknadsskjema (via skolens digitale signeringssystem, Oneflow) etter at denne samtalen er gjennomført. Søknad fylles ut og signeres (med Bank-ID) senest innen 1. juni.

Skolen vurderer imidlertid inntak fortløpende, for følgende prioriterte grupper:

1. Barn av ansatte

2. Søsken av elever på skolen

3. Barn fra andre steinerskoler/tidligere elever fra Steinerskolen i Asker

4. Barn fra tilflyttende familier, som flytter til skolens nærområde for å søke sine barn til Steinerskolen i Asker

Vedtak om inntak sendes på e-post via Oneflow senest innen 7. juni.

Sammen med vedtak om inntak følger akseptskjema som må fylles ut og signeres innen 17. juni.

Når kan du søke?

• Søkere som kommer fra prioriterte grupper, har prioritert inntak inntil 1. desember kalenderåret før eleven skal begynne i 1.klasse.

Etter 1. desember er det løpende inntak frem til 1. juni, samme kalenderår som eleven skal begynne i 1.klasse.

• Det er inntak én gang pr. år. Frist for å melde sin interesse for skoleplass er
    1. april.
    Skolens styre har imidlertid gjort følgende unntak:
    Frem til sommer 2024 er det løpende inntak for kommende 3., 5. ,7., 8., og 9. klasse.

Hva skjer når antall søkere er større enn skolens kapasitet?

Elevantallet i en klasse kan være inntil 26 elever. Det kan fattes enkeltvedtak om å ta inn færre eller flere elever enn vedtatt kapasitet i en klasse. Nye klasser opprettes ikke grunnet plassmangel. Dersom antall søkere overstiger skolens kapasitet, vil inntak prioriteres etter følgende kriterier:

Prioriterte grupper

1. Barn av skolens faste medarbeidere.

2. Barn med søsken ved skolen.

3. Barn fra steinerbarnehager, andre steinerskoler eller tidligere elever på Steinerskolen i Asker.

4. Barn fra tilflyttende familier, som flytter til skolens nærområde for å ha sine barn på Steinerskolen i Asker.

Det foretas loddtrekning mellom barn som ellers stiller likt.

Endring av vedtak og klage

Klager vedrørende inntak kan av foresatte rettes til skolens styre. Statsforvalter er endelig klageinstans.

Skolens styre

Spesialpedagogisk hjelp

Når det gjelder barn som har behov for spesialpedagogisk hjelp, gjelder de samme retningslinjer som i offentlig skole. Pedagogisk/psykologisk tjenestekontor i barnets hjemkommune står som sakkyndig rådgiver, og spesialundervisningstimer blir innvilget av vedtaksteamet i barnets hjemkommune.

Plikter og rettigheter

Foresatte plikter å lese gjennom skolens vedtekter og ordensreglement og til å gjøre seg kjent med foreldrebetaling og foresattes forpliktelser overfor skolen.

Ordensregler

Steinerskolens Foreldreforbund

(SFF) er en fellesorganisasjon for foreldreforeninger ved norske steinerskoler. Vår skole er medlem av SFF. Medlemskontingenten er kr 300,– per år/per familie. Dette beløpet faktureres på slutten av hvert skoleår.

Steinerskolens Foreldreforbund