2. klasse

Alle fag og emner fremstår som en helhet. Verden henger sammen. Alt er sider ved samme sak.

I 2. klasse starter klasseromsundervisningen for fullt. En av lærerens mange oppgaver er å legge til rette for at alle fag og emner fremstår som en helhet; at verden henger sammen.

Eventyrene er klassetrinnets hovedtema dette året. De behandler alle sider ved det menneskelige i store og mangfoldige bilder og formidler visdom uten å være moraliserende. Kvalitetene er absolutte, verdens fenomener henger sammen med en indre logikk og sannhet. Samtidig skaper karakterenes utvetydige og uforanderlige fremtoning et enkelt og trygt bilde av verden. Fra eventyrstundene får elevene mulighet til å uttrykke seg gjennom gjenfortelling og kunstnerisk arbeid.

Dette året har alle aktiviteter til hensikt å skape rammer og form rundt barnas sosiale samspill. Alt som kan gjøre dagen trygg og forutsigbar, vil styrke det sosiale livet. Målet er å skape et trygt læringsmiljø ved å utvikle gode rutiner og gjennom dette gode vaner hos elevene. Slik kan klassen bli en velfungerende gruppe hvor barna tar vare på hverandre og stoler på hverandre og på læreren.

Fra bilde til bokstav: Gjennom bilder fra fortellinger, rim, regler og lydøvelser lærer barna bokstavene i alfabetet – én etter én – og kan etter hvert begynne å skrive enkle ord og setninger.

I regning presenteres tallene, hvert tall med sin særegne kvalitet. De er selvstendige enheter og presenteres i første omgang ved andre symboler enn de arabiske tallene, for eksempel som romertall eller som tegning av figurer og mengder. Telling står sentralt, og det er naturlig å bruke fingre og tær som utgangspunkt. Rytmisk telling danner grunnlaget for innøving av den lille multiplikasjonstabellen. De fire regningsartene øves gjennom enkel, muntlig hoderegning.