Sosialt miljø og trivsel

Steinerskolen ønsker å tilby et godt oppvekst- og læringsmiljø. Vi vil fremme sosial samhandling med omtanke for hverandre og omgivelsene.

Vi er opptatt av å skape gode rammer i positive sammenhenger, og ivareta den enkeltes trivsel og fellesskapets ve og vel.

For å styrke skolemiljøet, vektlegger vi jevnlige faglige og sosiale møteplasser på tvers av klassene, der respekt for hverandre skal være i fokus.

Eksempelvis:

• Fadderordning; 4. klasse tar i mot og følger 1. klasse, spesielt gjennom deres første skoleår. Det legges også til rette for møtepunkter i løpet av de kommende år, der det er naturlig. Den samme fadderklassen er god å ha for enkelte av elevene når de flytter opp til Nesvangen i femte klasse. Det er også veldig hyggelig for avgangsklassen å bli sett vel av gårde av sine fadderbarn siste skoledag før sommerferie.

• Månedsfester; en sosial begivenhet for alle klasser ved skolen. Vi møtes i salen, enten på Solhatten (småskolen) eller Nesvangen, for å gi hverandre et lite innblikk i hva klassen står i i den gitte perioden. Eksempelvis; sang og musikk, resitasjon, eurytmi, m.m.

• Klasselærer følger i utgangspunktet klassen ut det syvende året, og i noen tilfeller, der det virker naturlig, videre inn i ungdomskolen.

Den tette kommunikasjonen og det nære samarbeidet som etterstrebes mellom skole og hjem er av uvurdelig betydning!

Elevene, foreldrene og lærerne har i fellsskap ansvar for å skape et skolemiljø til beste for alle.

For å lykkes med intensjonene over, må vi alle forholde oss til å følge skolens regler og rutiner.

Se skolens Ordensregler.