Spesialundervisning.

 

Skolen samarbeider med de kommunale PPT-kontorer (pedagogisk psykologisk tjeneste). Det er PP-kontoret i den kommunen eleven bor som utreder og gir anbefaling om spesialundervisning – eller om vanskene ikke er så store at det kvalifiserer til dette.

 

Prosedyre ved bekymring for en elevs faglige eller sosiale utvikling:

Klasselærer snakker med foreldrene om sin bekymring. Den kan også meldes fra foreldrene til klasselærer.

  • Skolens spesialpedagogiske rådgiver kobles inn.

  • Dersom man i fellesskap finner ut at det er behov for videre hjelp, henvises eleven til PPT.

  • Etter utredning hos PPT vil eleven ved behov bli anbefalt henvist videre (eks. BUP)

  • Underveis kan også andre instanser bli kobles inn, eks. helsesøster. 

Å få innvilget spesialundervisning gir ikke nødvendigvis rett til enetimer.

 

Når det gjelder barn som har behov for spesialpedagogisk hjelp, gjelder de samme retningslinjer som i offentlig skole. Pedagogisk/psykologisk tjenestekontor i barnets hjemkommune står som sakkyndig rådgiver, og spesialundervisningstimer blir innvilget av vedtaksteamet i barnets hjemkommune.