Teams.

Microsoft Teams er en digital plattform der lærere kan være lett tilgjengelige for sine elever gjennom videomøter og Chat. Lærere kan dele filer og videoer, opprette oppgaver og gi tilbakemeldinger på en enkel og rask måte.

Elever fra 6. - 10. trinn får tildelt en Microsoft-konto. Med denne kontoen har de tilgang til sin egen skole e-post(Outlook), Word, Powerpoint, Excel mm, men først og fremst Teams som blir brukt som en læreingsplattfrom.

E-postadressen ser slik ut:
navn.etternavn@elev.askersteinerskole.no
. Passordet til kontoen er et fast passord som ikke kan endres av andre enn skolen.

Gå gjerne via denne linken som sender dere direkte til Teams logg inn: https://teams.microsoft.com

Logg deg på Microsoft for tilgang til alle apper her.

Vi anbefaler å laste ned skrivebordsversjon, der får du fullt utbytte av funksjonene. Men nettleser fungerer også fint. Det finnes også Microsoft Teams-app for iOS og Android.

Vi anbefaler å bruke Chat som en funksjon til å snakke med lærere slik at «feeden» i generelt- og fagkanalene holder seg mer ryddig. I Chat kan du også bruke fanen «filer» til å dele dokumenter direkte og privat med lærer, utenom oppgaver. Forhold deg til «Oppgaver»-fanen når oppgaver deles ut og skal leveres.

Kjøreregler for bruk av Teams i skolen

Ordensregler

Teams kan betraktes som en digital skole, og de ulike gruppene (team) som er opprettet i Teams betraktes som klasserom. Skolens ordensreglement ligger til grunn også i de digitale klasserommene.
Nedenfor står noen få retningslinjer for bruk av Teams. Både foreldre, lærere og elever skal forholde seg til disse.

Generell bruk

• Skolens Teams skal kun brukes som en skoleplattform.

• Klasseregler settes av klasselærer og skal følges av alle.

• Vis nettvett. Snakk med og ikke om andre.

• Privat kommunikasjon elever imellom skal foregå på andre plattformer.

Møtedeltakelse

Med møte menes all direkte kommunikasjon på Teams, mellom lærer og elev og mellom elev og elev, uavhengig av om det er video, tekst eller lyd. Det skal være greit og trygt for alle i klassen å være på Teams.

• Det er ikke tillatt å gjøre opptak eller ta skjermbilde av videomøter, verken med lærerne eller andre elever.

• Det er lærer som oppretter møter og gruppechatter. Alle elever skal forlate møter og gruppechatter etter møtet.

Ta pauser

På samme måte som skolen har friminutt som arena for sosial omgang, bør også elevene få friminutt når de jobber med skolearbeid hjemmefra. Foreldre kan bidra til at eleven skiller mellom «time» og «friminutt», hvis dette ikke er fastsatt av lærer på forhånd.

Husk at plattformen er elevens digitale klasserom.

Selv om det er viktig å følge med, ønsker vi at foreldrene holder seg tilbake i selve chatten og lar barna kommunisere med lærerne. Unntak er de yngste elevene, og elever med spesielle behov som trenger hjelp til å bruke Teams eller andre kanaler.