Rutiner og
Kommunikasjonskanaler

1. Vi snakker med hverandre, ikke om hverandre, unntatt når vi har noe positivt å si om noen!

2. Vi kommuniserer direkte til den det gjelder, ikke via andre.

3. Det er svært viktig at informasjonsflyten mellom skole og hjem sikres. Her har både lærere og foreldre et ansvar.

4. Har foreldre spørsmål vedrørende egne barn og skole/undervisning, ber vi om at det tas direkte kontakt med klassens lærere.

5. Foreldremøtene er viktige arenaer for informasjon og kommunikasjon. Klasselærer samarbeider med klassekontakten(e) i planleggingen av møtene. Foreldrene retter saksinnspill til klassekontakten(e) eller klasselærer i forkant av møtene innen disse forberedes av klasselærer og klassekontakten(e).

Klassekontaktene skal ikke opptre eller involveres i saker der taushetsplikten er gjeldende. Når foreldre trenger å ta opp med skolen saker som er belagt med taushetsplikt, skal det tas direkte kontakt med klasselærer/faglærer når det vedrører elever, og med daglig leder når det gjelder skolens personale.

Henvendelser av denne type til daglig leder skal gjøres skriftlig og ikke anonymt.

Eksempler på slike saker:

• Mobbesituasjoner eller melding om plaging i skoletiden elever imellom.

• Misnøye med undervisning.

Saker som ikke lar seg løse internt i skolen, går videre til ombudsordningen i forbundet Steinerskolene i Norge. Henvendelser kan gjøres til daglig leder i forbundet.

Foreldre kan også ta kontakt med leder i Steinerskolenes Foreldreforbund.

FAU kan kontaktes om foreldre har innspill om tiltak som kan være positivt for skolen, og som foreldre kan bidra med.

Skolens kommunikasjonskanaler

E-post er en lettvint kommunikasjons-kanal for foresatte, men vær forsiktig med sensitiv informasjon (knyttet til for eksempel diagnoser, vedtak, religion, legning) til skolen i e-post, da vi ikke kan garantere for sikkerheten. Sender du likevel slik informasjon, vil den legges i elevmappen og din e-post slettes.

Vigilo: Gjennom Vigilo melder foresatte inn fravær for sitt eget barn. Her foregår kommunikasjon mellom det enkelte hjem og skolen på en sikker måte der sensitiv informasjon trygt kan deles. Skolen vil også legge ut informasjon som “Fredagsnytt”, vaskelister og annen nyttig informasjon gjennom Vigilo. Se veiledning til plattformen her.