Dugnader og
klasseromsvask.

Dugnader

Foreldrenes arbeidsinnsats er en viktig faktor i skolens liv. I tillegg til å representere en betydelig økonomisk verdi, er det med på å skape et sosialt fellesskap mellom foreldre, lærere og elever. I hovedsak er det relativt enkelt arbeid av en viss størrelse, slik som maling og beising av hus og vedlikehold av uteanlegg som gjøres på dugnad, men også annet arbeid kan det være formålstjenlig å få gjort av foreldre.

Enkelte foreldre har en faglig kompetanse som kan være verdifull for skolen. De som bidrar på denne måten, kan bli fritatt fra fellesdugnadene dersom de ønsker det. Dugnadene blir organisert i samarbeid med ute-/innegruppen og FAU – noen faste, andre ved behov.

De faste, store dugnadsoppgavene er:

• Forberedelser til, avvikling av og opprydning etter julemarkedet.

• Vår-/17. mai-dugnad med primært oppgradering av uteområdene.

• Storrengjøring av klasserom og garderober før sommerferien.

Klasseromsvask

Klasseromsvasken er også en del av familienes dugnadsinnsats. Denne oppgaven fordeles mellom foreldrene på hvert trinn, kontoret sender ut vaskelister høst og vår. Særlig i småklassene er barna ofte veldig forbundet med og stolte av klasserommet sitt. De gleder seg til å få vise det frem, og det er fint at barna får være med og bidra til å pleie og vedlikeholde sine omgivelser.

• Klasserommet skal vaskes etter listen fredag, lørdag eller søndag -slik at det er rent mandag morgen.

Nøkkelen får ditt barn av forrige “vasker” eller av læreren.

Pass på at nøkkelen blir levert til neste på listen eller til læreren etter bruk. Hvis tidspunktet for vasking passer dårlig, kan du prøve å bytte med noen på listen.

Vær oppmerksom på at tregulvene ikke skal “svømme” i vann (de blir ødelagt). Kost og vask gulv med godt oppvridd klut/mopp. Vask tavlen og tørk godt over pultene, benker, vinduskarmer, vindus- og dørhåndtak - og rydd gjerne opp, dersom det trengs.

Utstyr som skal være tilgjengelig er lang og kort feiekost, langkost til gulvvask, bøtte og vaskemiddel. Det må tas med egne kluter, en til flater og håndtak, og en til gulv. Hvis du ønsker å bruke støvsuger, ta med egen for å være sikker. Husk å tømme søppel og ta det med når du går.

Utstyr finner dere:

Nesvangen

• i bøttekottet utenfor 5.klasserommet

• i bøttekottet utenfor 6.klasserommet

• i bøttekottet utenfor 7.klasserommet

• i 8.klasserommet

• i 9.klasserommet

• i 10.klasserommet.

Solhatten
    Feiekoster står i klasserommene. Langkost, bøtte og vaskemiddel står i bøttekottet.

OG HUSK Å LÅSE KLASSEROM OG BØTTEKOTT ETTER DEG, OG LEVERE NØKKELEN TILBAKE TIL LÆRER.

• 10. klasse sparer til klassetur og tar betalt for å vaske klasserom i helgene om det er en familie som trenger hjelp.

Kontakt david.whyte@askersteinerskole.no
    for å booke en 10.klassing til vask.