Fester og arrangementer.

Årstidene og kirkeåret har fra gammel tid gitt opphav til feiringer og fester som fremdeles er levende i den europeiske folketradis­jonen. På steinerskolen har disse en stor plass gjennom måneds- og årstidsfestene. Festene er viktige byggesteiner i elevens utvikling og skolegang og skal bidra til å gi skoleåret glede, gjenkjennelse og rytme. Det at elevene på disse festene viser det de arbeider med til de andre klassene, styrker den sosiale kompetansen. Festene er sosiale møtepunkter hvor elever, foresatte og lærere møtes i felless­kap. På de aller fleste festene er nemlig foresatte og familie hjertel­ig velkommen!

Vi har også andre faste arrangementer og begivenheter gjennom skoleåret. Festene og arrangementene er en del av skolens forebyg­gende arbeid med det psykososiale miljøet.

I tillegg har vi åpne dager, og vi kan ha stands/barneverksteder i forbindelse med lørdagsarrangementer, som Askerdagene i Asker sentrum. Faste og planlagte fester og arrangementer utenom skoletid, er i all hovedsak skrevet inn i skolekalenderen/hjemmesiden. Underveis i skoleåret kommer det gjerne til flere arrangementer, som elevenes skuespill, konserter, m.m. Informasjon om slike vil komme på e-post, hjemmesiden og i ‘’Fredagsnytt”.

1.klasse har flere fester i forbindelse med årsløpet i naturen. Ellers har vi markeder og arrangementer for elevene, søsken, foreldre og andre, utenfor skoletiden.

Jubileumsforestilling

Steinerskolen i Asker 40-års jubileum (1983-2023)
Forestillingen «Momo og kampen om tiden» finner sted
15. november kl 18.00 i Asker Kulturhus

Høstfest/Mikaelsfeiring

Mikaelsfesten, eller Mikaeli, 29.september,er nesten sammenfallende med høstjevndøgn, og markeres som én av mange årstidsfester på Steinerskolene verden over. Denne festen har sin bakgrunn i Mikkelsmess, og engelen Mikaels kamp mot dragen, eller det onde i verden. Derav navnet Mikaelsfest.

Lanternefest (1.-4.klasse)

Hos oss på StiA har vi i mange år arrangert Lanternefesten på Hvalstrand for 1.- 4.klasse; med elever, foreldre og lærere samlet i et langt tog, som beveger seg langs stranden med lys og sang i høstkvelden.

Julemarked

Hvert år arrangerer foreldrene ved Steinerskolen i Asker et julemarked i slutten av november. Dette er det største arrangementet for oss foreldre, og det er en del ting vi bidrar med.

Luciatog og lysfest

Karneval (1. – 4.klasse)

Vår-/påskesamling

17. mai

Det er, som hovedregel, FAU representantene for 6. og 7. klasse som er ansvarlige for planlegging og gjennomføring av arrangementet.

Det er viktig at det legges gode rutiner for styring av økonomi og regnskap for arrangementet, og at ALLE foreldre i disse klassene oppfordres til å bidra til en god gjennomføring.

FAU representantene (evt. stedfortreder), som har ansvaret for 17. mai-arrangementet, informerer om fremdriften på FAU-møtet i mai.

FAU

Fredagskafé