Mikaelsfest.

Mikaelsfesten, eller Mikaeli, 29.september, er nesten sammenfallende med høstjevndøgn, og markeres som én av mange årstidsfester på Steinerskolene verden over. Denne festen har sin bakgrunn i Mikkelsmess, og engelen Mikaels kamp mot dragen, eller det onde i verden. Derav navnet Mikaelsfest.

Feiringen her på StiA foregår som regel i skole-tiden, og kombineres gjerne med en høst-takkefest rundt et felles måltid laget av grøde fra skolehagen. For de yngste klassene står imidlertid hovedtemaet MOT og det å være MODIG i fokus, og bakteppet er legenden om den tapre ridder Georg som redder prinsessen fra en fryktinngytende drage. For de eldre elevene kan festen handle mer om å finne styrke i seg selv og mot til å være modig i hverdagen, og til å stå oppreist inni seg. Hva betyr det å være modig i vår tid? Engasjere seg? Si nei? Mene noe? Stå opp for andre? Forsvare en venn? Ta riktige valg? Kjempe mot urett? Temaet behandles på ulike vis i forhold til alderstrinn. Vi har hatt forskjellige tilnærminger i årenes løp; felles utendørs dragespill med alle skolens klasser som aktører, dramatisk eurytmi-spill med Solhattenelevene i hovedrollene, mots-prøver med små og store fysiske og psykiske utfordringer og prøvelser for å overvinne frykt.