Samarbeid mellom
hjem og skole.

Barna beveger seg hver dag mellom to virkeligheter; hjem og skole. Et godt samspill mellom foreldre og lærere løfter barna. Det er viktig at foreldrene kjenner til hva som skjer på skolen, og det er viktig at skolen vet litt om hvordan barna har det hjemme. Derfor har både skolen og hjemmet et ansvar for at dialog og samarbeid skal fungere. Foreldre har hovedansvaret for sine barn, og dermed også et ansvar for at barn har det godt på skolen. Foreldre har også ansvar for å melde fra hvis de har mistanke om at andre barn ikke har det bra på skolen. Skolen har på sin side ansvar for å tilrettelegge for et trygt og godt læringsmiljø for alle elever. Skolen har også ansvar for å undersøke og eventuelt melde fra hvis de mistenker at barna ikke har det godt hjemme.

Skolen har ansvar for å arrangere foreldremøter og utviklingssamtaler, de har ansvar for at det blir valgt klassekontakter og for å samarbeide tett med disse. Foreldre på sin side har ansvar for å stille opp på foreldremøter og følge opp de forventningene til deltagelse som skolen har definert.

Foreldre og lærere samarbeider tett for å skape trygge rammer for elevene og for å ivareta hvert barn best mulig. Det gjelder planlegging av klasseturer og foreldremøter, skuespill og konserter. Graden av deltagelse varierer med foreldrenes tid og kapasitet.