Handlingsplan mot mobbing

 

Klare holdninger og moral mot mobbing og uakseptabel adferd ligger nedfelt i læreplanen. Forebyggende arbeid gjøres kontinuerlig innenfor de enkelte fag. Konkrete tiltak som konfliktløsning og antimobbeplan kommer i tillegg.

Målsetting: Alle elever ved skolen vår skal ha et trygt klasse- og skolemiljø.

 
En person er mobbet eller plaget når han eller hun, gjentatte ganger og over en viss tid, blir utsatt for negative handlinger fra en eller flere andre personer.
— Definisjon på mobbing av Dan Olweus

Hva gjør vi på Steinerskolen i Asker?

Steinerskolen i Asker vil arbeide for trygghet og trivsel i skolemiljøet. På denne måten vil vi legge grunnlaget for et best mulig læringsmiljø med personlig vekst og utvikling for hver enkelt elev. Høflighet og respekt bør prege all omgang mellom dem som hører til skolesamfunnet. Elevene skal lære å ta ansvar for hverandre. De voksne har et felles ansvar for alle elevene på skolen. Skolen legger vekt på et godt samarbeid med hjemmene.

 
    • Fadderordning: 1.kl. elev/foresatte og 4.kl elev/foresatte.

    • Klassemøter på alle klassetrinn.

    • Klasse-foreldremøter – alle trinn.

    • Felles holdninger hos alle voksne; øyeblikkelig reaksjon. Mobbing godtas ikke!

    • Gode inspeksjonsrutiner ute og inne.

    • Aktiviteter på tvers av klassetrinn.

    NB! Ikke prioritert rekkefølge.

    Skolen skal vha. forebyggende tiltak forhindre at elever blir utsatt for mobbing og isolasjon.

    Skolens rutiner skal avdekke mobbing og isolasjon av elever.

    Skolen skal i fellesskap følge opp mobber, mobbeoffer og barn som isolerer seg eller blir oversett av de andre barna.

    Skolens rutiner skal sikre en god dokumentasjon og best mulig samarbeid med foreldrene.

  • Når kartleggingen viser at det ikke lenger er erting, men mobbing, har vi følgende prosedyre:

    Akuttsituasjon:

    Den /de voksne som er vitne til en situasjon og som griper inn, har ansvar for at klasselærer kontaktes.

    Finne ut av omfanget. Hvem er mobberen(e)?

    Hvilke situasjoner – når, hva, hvordan? Samtale med begge parter; veiledning og bevisstgjøring.

    Samtaler mellom klasselærer og de elever det gjelder, enesamtaler eller felles samtaler må avgjøres ut fra sakens karakter og øvrige hensyn. Her må hensiktsmessigheten avgjøre.

    Alle berørte foresatte blir informert av skolen. Hjemmene oppfordres til å ta kontakt med hverandre. Skolen samarbeid med hjemmene.

    Jobbe med klassemiljøet og finne støttespillere for den som er utsatt for mobbingen. Saken tas opp i den del av kollegiet hvorden hører hjemme.

    Saken meldes til daglig leder.

    Hvis behov kontaktes skolens hjelpeapparat:

    • §  Helsetjenesten

    • §  PPT

    • §  Kommunens konfliktråd

    • §  Politiet 

    Når foreldre/elever ber om tiltak angående det psykologiske miljøet, plikter skolen å iverksette tiltak I form av enkeltvedtak. Dersom skolen ikke iverksetter tiltak som følge av slike henvendelser, har foreldrene klagerett. Fylkesmannen i Oslo og Akershus er klageinstans.