Trinn for trinn.

 

I steinerpedagogikken knyttes bestemte utviklingsmotiver til klassetrinnenes faglige valg og tilnærminger.

For barnehagen og elevene i første klasse legger pedagogikken vekt på at læring best skjer gjennom etterligning og lek knyttet til et stort spekter av sansemessige og bevegelsesmessige erfaringer.

De første skoleårene vil elevene tiltales og stimuleres til læring basert på en god og tillitsfull relasjon til sine lærere. Undervisningen rettes mot elevenes opplevelsesmessige og billedskapende evner gjennom øvelse og kunstnerisk pregede arbeidsmåter. Senere legges det mer og mer vekt på en tankemessig forståelse.

I ungdomstrinnet orienteres undervisningen primært mot elevenes egen dømmekraft og mot ungdommenes nye muligheter for etisk engasjement ved at de utvikler en ansvarlig og positiv relasjon til verden.

Gjennom hele skoleløpet er fagene naturlig organisert gjennom kunstnerisk fordypning, både som faglig fordypning og rent kunstfaglige øvelser. Dette innebærer også utstrakt bruk av erfaringsbaserte, praktiske og håndverksmessige elementer.

 
 

1.klasse

Leken er 1. klassingens viktigste inngangsport til ny kunnskap om verden og seg selv.

 
 

2. klasse

Alle fag og emner fremstår som en helhet. Verden henger sammen. Alt er sider ved samme sak.

 
 

3. klasse

Fagene deles nå i to hovedstrømninger; fag som handler om eller folder seg ut i tiden, som historie og musikk, og romlige fag som geografi og håndverksfag.

 
 

4. klasse

En av lærerens hovedoppgaver dette året er å bidra til gradvis å utvikle selvstendighet hos elevene, slik at de erfarer at de kan klare seg selv, at de kan lære seg det de trenger for å skape sitt eget liv.

 
 

5. klasse

Undervisningen deles i flere fag. Det ukjente utenfor oss, og det ukjente i oss, skal erobres og beherskes. Kraftfulle historier fra norrøn mytologi og sagaene står sentralt i fortellerstoffet.

 
 

6.klasse

Elevene møter menneskehetens historie som streben etter høye idealer, og får kunnskap om hvordan dette har muliggjort omfattende samfunnsendringer og preget menneskers samfunnsdannelse helt frem til vår tid.

 
 

7.klasse

Faglige aktiviteter får nå et enda tydeligere formål, og det er ikke lenger nok å besitte ferdigheter; man må vite når og hvordan de kan brukes.

 
 

8.klasse

Renessansen og de store oppdagelsesreisene er viktige temaer dette skoleåret. Tanken er det sentrale redskapet til å bryte grensene for ny kunnskap.

 
 

9.klasse

Sentralt dette året står beretningen om hvordan nye oppfinnelser på mange områder revolusjonerte verden og menneskenes liv.

 
 

10.klasse

Tiden er inne for å knytte sammen tråder fra tidligere år for å skape faglig overblikk og sammenheng.