Tilbake

3. klasse

Fagene deles nå i to hovedstrømninger; fag som handler om eller folder seg ut i tiden, som historie og musikk, og romlige fag som geografi og håndverksfag.

Fortellerstoffets billedlige kvaliteter formidles gjennom legender og fabler, to sjangre som er høyst forskjellige i kvalitet og form. I legendene møter barna mennesket som kjemper med de egoistiske kreftene i seg, men som ender med å vie sitt liv til andre. Legendene kan vekke idealer i barna om hva et menneske kan bli. Dyrefablene fremstiller sjelelige kvaliteter fri for plikt og tvang hvor dyrene lever ut sine instinkter og drifter uten omtanke for andre enn seg selv. De representerer sjelelige ensidigheter og tendenser på en karikert og humoristisk måte. Dermed ligger dyrefablene nærmere vår egen hverdag, for elevene skjønner godt at det er menneskelige egenskaper som kommer til uttrykk i dyrenes særegenheter 

Dette året skal elevene bli oppmerksomme på årstid, ukedag, måned og klokkeslett og gjøre tiden til et praktisk redskap for å orientere seg i verden, og opparbeide en forståelse for i dag og i morgen. 

Elevene er nå i stand til å sette sine første, selvvalgte ord på fortellerstoffet og kan begynne å skrive korte tekster.

Regneundervisningen innebærer store erkjennelsesmessige sprang dette året, og de fire regningsartene øves på mange ulike måter. Det er fremdeles lek og bevegelse, blant annet i form av rytmeøvelser, som legger grunnlaget for det alvor og den ro som kreves for å beherske tallenes verden. Gjentagende og systematisk øvelse i hoderegning, og spesielt den lille multiplikasjonstabellen, er et viktig utgangspunkt for den videre tallforståelsen.

Sosial forpliktelse er et sentralt motiv dette året. Å lære barna å overholde reglene for det sosiale samspillet er vesentlig for at respekt og positive relasjoner mellom elevene kan utvikles videre.