Fravær.

Varsling om sykdom eller annet fravær

Foresatte sender inn fraværsmelding via Vigilo (evt. sende klasselærer en SMS/e-post) ved forsentkomming, sykdom og annet fravær. Dette gjelder også ved henting i løpet av skoledagen, for eksempel ved lege- og tannlege besøk.

Permisjon:

På grunn av skolens undervisningsform med hovedfagsperioder og mye muntlig fremleggelse av undervisningsstoffet, er det særlig viktig med jevnt fremmøte.

På ungdomstrinnet føres alt fravær på vitnemålet.

Skolens praksis ved permisjonssøknader:

• Søknad om fri inntil to dager rettes til og avgjøres av klasselærer.

• Søknader om fri inntil to uker rettes til administrasjonen på eget søknadsskjema. Kontakt kontoret å få tilsendt et søknadsskjema.

• Søknadsskjema må fylles ut og signeres seneste 1 uke før permisjonen starter.

Søknader utover to uker behandles etter regler som gjelder for den offentlige skolen. Opplæringslovens bestemmelse om maksimal permisjonstid på to uker (10 skoledager) gjelder også hos oss. Hvis permisjonen på to uker overskrides, har ikke eleven lenger rett til skoleplassen.

Oppfølging av fravær

• Lærere fører daglig fravær på elevene, forsentkomming noteres også.

• Ved mer enn 20% fravær (=4 dager) på en måned, tar klasselærer kontakt med foreldrene og melder fra til helsesykepleier Ved gjentatt fravær på denne størrelsen, kalles det inn til møte med foreldre, klasselærere og helsessyepleier. Eventuelle tiltak vurderes.

• Dersom en elev er borte fra skolen i 3 dager uten at det har vært kontakt skole/hjem, tar klasselærer kontakt med hjemmet.

• Ved ugyldig fravær, eller mistanke om ugyldig fravær, tar klasselærer umiddelbart kontakt med hjemmet.